Etter lang tids sykdom har Magnum-fotograf René Burri gått bort 81 år gammel. Han var et av de mest kjente medlemmene i det anerkjente, og ikke minst prestisjefylte, fotobyrået Magnum Photos.
Mest kjent er nok Burri for sine sort/hvitt-fotografier. Men som fotograf var han i flere tiår utstyrt med to kameraer. Det ene med tri-x og det andre med Kodachrome. Med det ene så han verden i gråtoner, former, strukturer og kontraster, mens med det andre oppdaget han verden i farger som genererte mening.
Allerede på 1950-tallet fotograferte Burri i farger, i en tid hvor de aller fleste fotojournalister sverget til sort/hvitt. Hans-Michael Koetzle, utgiver av boken "Impossible Reminiscences" av René Burri, skriver at det var like mange grunner for å la være å bruke farger, som å innta et mer åpent standpunkt til fargefotografiet. Det som definitivt manglet på den tiden var en estetisk tilnærming til fargefotografiet. Men dette stoppet ikke Burri fra å bruke og eksperimentere med farger på et tidlig tidspunkt.
Til tross for eksperimentering, var han veldig bevisst i sin bruk av farger. Som i sort/hvitt-fotografiene lekte han masse med geometri, men la gjerne inn små "puslespill", dristige perspektiver og bilder i bildene. Vinduer og speilinger spilte en viktig rolle. En del av stilen hans var å ikke låse seg til noen bestemt stil, men heller la vært bilde være et lite kosmos i seg selv.
Martin Parr, President i Magnum Photos, skriver på Magnum sine sider at Burri var mer enn en av etterkrigstidens store fotografer.
- Han var også et av de mest generøse menneskene jeg har vært så priviligert å møte. Hans bidrag til Magnum og hans enestående evne til å fortelle historier og undeholde vil bli en del av hans minne.
Sjekk ut et utvalg av Burris bilder hos Magnum Photos
Mest kjent er nok Burri for sine sort/hvitt-fotografier. Men som fotograf var han i flere tiår utstyrt med to kameraer. Det ene med tri-x og det andre med Kodachrome. Med det ene så han verden i gråtoner, former, strukturer og kontraster, mens med det andre oppdaget han verden i farger som genererte mening.
Allerede på 1950-tallet fotograferte Burri i farger, i en tid hvor de aller fleste fotojournalister sverget til sort/hvitt. Hans-Michael Koetzle, utgiver av boken "Impossible Reminiscences" av René Burri, skriver at det var like mange grunner for å la være å bruke farger, som å innta et mer åpent standpunkt til fargefotografiet. Det som definitivt manglet på den tiden var en estetisk tilnærming til fargefotografiet. Men dette stoppet ikke Burri fra å bruke og eksperimentere med farger på et tidlig tidspunkt.
Til tross for eksperimentering, var han veldig bevisst i sin bruk av farger. Som i sort/hvitt-fotografiene lekte han masse med geometri, men la gjerne inn små "puslespill", dristige perspektiver og bilder i bildene. Vinduer og speilinger spilte en viktig rolle. En del av stilen hans var å ikke låse seg til noen bestemt stil, men heller la vært bilde være et lite kosmos i seg selv.
Martin Parr, President i Magnum Photos, skriver på Magnum sine sider at Burri var mer enn en av etterkrigstidens store fotografer.
- Han var også et av de mest generøse menneskene jeg har vært så priviligert å møte. Hans bidrag til Magnum og hans enestående evne til å fortelle historier og undeholde vil bli en del av hans minne.
Sjekk ut et utvalg av Burris bilder hos Magnum Photos
René Burri (1933-2014)
Screenshot/Skjermdump © Magnum Collection/Magnum Photos