Utstillingsinfo
- Periode08.03.13 - 26.05.13
- StedFotografiska, Stockholm
Allerede 9 år gammel kjøpte hun sitt første kamera for egne penger. Et pocketkamera med tre blitzer. Hun fotograferte alt rundt seg: venner og familie. Og Linnéa, hamsteret hun elsket mest av alt. Hun laget små fotoalbum som hun bladde i, om igjen og om igjen. I dag er bildene preget av tidens tann. Og de har gitt inspirasjon. Ikke selve innholdet, men mer viljen og drivet som hun hadde den gang til å dokumentere sitt eget liv.
- Bildene ble som et bevis på min eksistens, et bevis på at jeg var en del av en større sammenheng. Alle bildene var et forsøk på å forevige og fryse øyeblikkene rundt meg, forteller Anna Clarén til foto.no.
Hun jobbet med prosjektet Close to home mellom fra 2009 til 2012. Det var en tid da veldig mye fint skjedde i livet hennes.
- Jeg giftet meg med en fin mann og vi har fått tre fantastiske barn. Vi bor sammen i et hus midt i den vakre svenske naturen.
Hun fotograferte i en periode i livet som var preget av graviditet, amming og fødsler. Close to home handler om å bestemme seg og våge å ta ansvar for eget liv. Det handler om det vakre. Om flyktighet, eller redsel for det som er kortvarig. Om at ingenting som er for bra kan vare evig. Om den tvetydige følelsen av å være redd for det gode og det vakre.
- I blant hender det at jeg ikke får sove. Jeg ligger med lyset på og lytter til de små pustelydene til min sønn på to måneder. Han er så liten og ny, så rund og søt med en nydelig duft som fyller hele rommet. Det er forunderlig hvordan han med all selvfølgelighet gir meg all sin tillit. Det lille og nye livet har fylt hjertet mitt. Jeg ser på han i skinnet fra leselyset. På hans lille hode og hårene i virvelen som går rundt og rundt, uten begynnelse og slutt. Jeg vil så gjerne at øyeblikket, at alt dette, skal vare evig.
- I dag når jeg ser på bildene jeg tok da jeg var barn, oppdager jeg at kvaliteten på fargefilmen har gjort at bildene har blitt bleket. Og ironisk nok har det skjedd det som jeg har fryktet, med selve bevismaterialet. Jeg kjenner igjen den følelsen jeg får når jeg ser på disse bildene. Jeg er så redd for flyktigheten. Ingenting som er bra kan vare evig.
Kurator for utstillingen, Maria Patomella, mener at fotografiene til Clarén kan fremstå både som vakre og fryktinngytende på samme tid.
- Men under den vakre fasaden finner man en understrøm av angst og uro. Claréns fotografier er intime og ved å introdusere det private til offentligheten får vi tilgang til et liv vi kanskje kan kjenne oss selv igjen i. Hennes dypdykkende og personlige fotografier reiser spørsmål rundt eksistens, tilhørighet og fremtid, samtidig som det relateres til en universel historie om hvordan det er å være menneske.
Selv om prosjektet Close to home har en veldig personlig og privat side, er Clarén sikker på at det også har en allmenngyldig side.
- Dypt inne i hvert menneske finnes det noe som gleder alle, noe som forener oss. Om man tar tak i det som finnes i dypet av seg selv, så finner man ikke bare ting man er stolt over. Kanskje der er en liten svakhet, noen spørsmål og undringer om hvordan ting skal være og bli. Følelsen er nok ofte at man skammer seg og føler seg ensom med disse "svakhetene". Men det er ikke slik. Det er spørsmålene, tvilen og kvalene som forener oss. Hvordan vi siden løser dette og finner svar kan variere masse. Å dokumentere det private handler ofte om spørsmålene, det allmennmenneskelige. Det er som i tittelen på Olof Lagercrantz bok om Gunnar Ekelöf: Jag bor i en annan värld, men du bor ju i samma.
Clarén håper at bildene skal berøre andre mennesker. Hun vil at de skal røre noe som er vanskelig å sette ord på.
- Jeg håper betrakter gjør bildene til sine egne, og at de ikke lenger bare er fotografier fra mitt liv. Jeg vil at de skal være allmenngyldige. Hvis betrakter tar til seg disse bildene på sin egen måte, blir det en form for kommunikasjon. Bildene mine blir da en link til en felles forståelse.
Close to home vises på Fotografiska i Stockholm frem til 26. mai.
Anna Clarén
Anna Clarén
Anna Clarén