Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Silent Side of Rock’n’roll

På Rockheim i Trondheim vises den kritikerroste utstillingen Silent Side of Rock’n’roll.
PRESSEMELDING:

I 1993 tok Stian Andersen bilder av Hank Von Helvete på Blitz I Oslo. Bildene av den nye Turboneger vokalisten ble starten på et 16 års intenst forhold mellom fotografen og bandet.

Med Stian Andersen´s kritikkeroste utstilling " Silent Side of Rock'n'Roll ", møter publikum rockemytens mangesidige og kontrastfylte vesen og kropp gjennom en serie usensurerte bilder fra Turbonegers 1 år lange norgesturné i forbindelse med plateslippet Party Animals i 2005. Dette er føste gang en fotograf får slippe så tett inn på bandet med full kunstnerisk frihet og med tillatelse til å fotografere helt usensurert gjennom en hel turné.
Med utstillingen Silent Side of Rock'n'Roll treffer vi fremsiden og baksiden av rockemyten, med en gjenoppliving av den særegne fotokunstformen; rockfotografiet. Andersen har, i tillegg til sine mange prisbelønte arbeider med (musikk) artister, også bred erfaring fra de fleste segmenter av bransjen og yrket. Han har gjort alt fra "smale" moteserier til store reklamekampanjer. Han har reist verden rundt på reportasjeopdrag for landets største aviser og magasiner på kontinenter som Afrika, Asia, øst europa, nord og sør amerika og midtøsten. Denne allsidigheten og mangeårige erfaringen fra forskjellige felt har sannsynligvis vært en avgjørende faktor for utstillingens faktum og suksess. " Silent Side of Rock'n'Roll " s mange forskjellige tilnærminger til (rocke) fotografiet, i farger, perspektiv og komposisjon, strekker seg langt utover fotografiets tradisjonelle dokumentariske og representative funksjon og verdi. Bildene er gode eksempler på fotografiets tidvis maleriske egenskaper, især Andersens bruk av lys og skygge, som sammen med hans eksperimentelle kameraføring og valg av location/situasjon bidrar til at bildene gis et nesten uvirkelig tilsnitt. Utstillingen dirrer svakt av av den samme episke storhet som det klassiske kunstverket eller det beste Turboneger-refrenget i allsang.

Den potente og effektfulle ikonografiske/dokumentariske crossover tillnærmingen som preger mange av utstillingens bilder og estetiske grunntoner, er av en kaliber som stikker seg ut uansett sammenheng og arena. I sin forfriskende variasjon av og i konstant veksling mellom motiv (band og publikum/bakgrunn), situasjon (on the road/on stage/backstage), vinkel, komposisjon, lyssetting, stemning og format avslører Stian Andersen talenter og ferdigheter som utvilsomt hører hjemme i rekkene blant mannens egne inspirasjonskilder og forbilder fra fotoverden.

Faglig og stilmessig hører bildeserien hjemme i tradisjonen som vokste frem etter rockefotografiets "post-ikonografiske", neo-realistiske periode med amerikanske musikkfotografer som Jim Marshall og Robert Altman. Andersen er gjennomgående fasinert av rockemytologiens mange levende og til dels groteske motsetninger. Andersen jobber med å isolere sekunder av disse ulikhetenes sammenstøtning og (dis) harmoni, kontrastenes kraftfulle skjønnhet I farge og form.

Andersen forsterker forøvrig spenningen mellom ikonografien og dokumentaren ved å i tillegg til turnébildene også inkludere portretter av bandmedlemmene. Disse portrettene betoner bandets særegne ikonografi eller turbografi, et snodig rockesirkus og manufakturert freakshow kokt sammen fra elementer fra rockens univers.
Flere av ustillingens sentrale bilder er naturlig nok sentrert rundt konsertopplevelsen og på dette feltet er Stian Andersen dyktigere til å formidle energien, intensiteten og ekstasen som oppstår i sammspillet mellom utøver og publikum enn de fleste fotografer. Bildene av Euroboy sine utstuderte gitarhelt-poseringer og brede fotstilling er fotojournalistisk ikonografi på høyde med rockfotoets beste øyeblikk.

Utstillingen har turnert gallerier landet rundt og stilles nå ut på Rockheim Museum.

Stian Andersen har gitt ut en rekke bøker bla. Den prisbelønte boka “Turboneger Fotografier 1993-2009” på Aschehoug Forlag, ”Festivalboka“ Gyldendal og Kristopher Schaus “Tendenser” Schibsted Forlaget og “A-ha Photographs 1994-2010” på Forlaget Press.
Han har fotografert over 50 album-cover for artister som A-ha, Røyksopp Turboneger, Big Bang, Maria Mena og Dum Dum Boys.

Tekst: Anders Wimpelman.
Stian Andersen -
Stian Andersen
Stian Andersen -
Stian Andersen
Stian Andersen -
Stian Andersen
Stian Andersen -
Stian Andersen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu