Nik Software har lansert Color efex pro 4, en plug-in som kan brukes med Lightroom, Photoshop og Aperture. Programvaren er enkel i bruk og gir tilgang til 55 filtre som forenkler bilderedigeringen og gir utgangspunkt for en rekke kreative krumspring. Hvert filter kan justeres slik fotografen selv ønsker.
Verdt å nevne, i mine øyne, er en rekke etterligninger etter filmtyper som for eksempel Kodak Portra, Kodak Gold, Kodachrome, Fuji Superia og Agfa Optima. Enda eldre filmtyper/etterligninger kan finnes under filtrene 'vintage' og 'nostalgic'.
Color efex pro er en programvare som er enkel i bruk, men som samtidig kan gi resultater det kreves stor kunnskap for å utføre på egenhånd i for eksempel Photoshop.
I forhold til tidligere versjoner av programvaren, er det nå mulig å kombinere filtre. Dette åpner opp en hel ny verden for den som vil bruke programvaren for å lage et helt eget uttrykk på sine bilder eller for eksempel på et spesielt prosjekt. Finner man en kombinasjon av ett eller flere filtre man liker godt, er det mulig å lagre dette som en 'recipe' som kan hentes frem ved senere anledninger. Color Efex lagrer også hvert enkelt bildes redigeringshistorikk, noe som gjør det enkelt å gå frem og tilbake for å få den optimale justering av et bilde.
En stor styrke ved denne programvaren er Nik Softwares U Point-teknologi som er integrert. Med U Point kan man med god presisjon styre hvor i bildet man ønsker en effekt. For mange vil dette verktøyet være enklere i bruk enn å jobbe med masker i for eksempel Photoshop.
Min egen personlige arbeidsflyt innebærer i stor grad programmene Aperture (for organisering av bilder og enkel justering av råfilene) og programvare fra Nik Software som Color Efex pro og Silver Efex pro (for konvertering til sort/hvitt). Jeg bruker også Exposure 3 fra Alien Skin (men mindre og mindre) og Photoshop (når jeg har behov for å jobbe i lag). Jeg fotograferer alltid i raw og aldri i jpg. I Aperture er det stort sett eksponeringen og fargebalanse jeg justerer før jeg åpner bildet i en plug-in. Aperture er da satt opp til å lage en 16-bits TIFF fil som åpnes i den eksterne programvaren. Når jeg er ferdig med redigering lagres filen igjen i Aperture med endringene. Når TIFF-filen er lagret i Aperture hender det jeg jobber noe i kurve-verktøyet for å gjøre en siste justering før jeg er fornøyd (eller misfornøyd) med resultatet. Raw-filen er selvfølgelig fremdeles den samme.
Generelt sett synes jeg bilder fra dagens kameraer er for perfekte, blant annet når det gjelder skarphet. Jeg liker rufsete bilder og aller helst med en kornstruktur som etterligner klassiske filmer (som tri-x). Min redigering med bilder i Color Efex pro består derfor i stor grad av å gjøre dem mer rufsete, men også for å hente frem viktige detaljer i bildet. Nedenfor viser jeg et eksempel på et ordinært landskapbilde fra høylandet på Island. Endringene er ikke store, men nok til at jeg får et resultat som jeg er fornøyd med. I Color Efex har jeg valgt et split view-bilde for å hele tiden kunne se den originale filen jeg har lastet opp i Color Efex.
I skjermdumpen nedenfor kan du se at jeg har lagt på en etterligning av filmen Kodak Gold 200. Bildet blir littegranne mer rufsete, samtidig som det får litt mer "smell": mer metning i fargene og kontrast i selve landskapet. I 'loupe' nede til høyre vises et 100% utsnitt som tydelig viser kornstrukturen.
Mens landskapet nederst i bildet i mine øyne profiterer på filteret, synes jeg at himmelen/skyene viskes ut i forhold til utgangspunktet. I tillegg ønsker jeg noe mer dramatikk i skyene. Jeg legger derfor til et nytt filter: 'Graduated Neutral Density'. Med dette filteret legger jeg inn en horisontal linje og kan da justere tonene over og under linjen. Linjen kan også roteres hvis det er behov for det. I eksempelet nedenfor har jeg dratt ned 'Upper tonality' til -57%, mens 'lower tonality' har jeg økt til 10%.
Nedenfor kan det ferdige resultatet sees (justert litt med kurveverktøy i Aperture) med bilderamme.
Et av de nye filtrene i Color Efex er 'detail extractor'. Ofte opplever man utfordringer med tanke på dynamikken. Eksponerer man for høylysene gror skyggene igjen, mens eksponerer man for skyggene brenner høylysene ut. 'Detail Extractor' er selvsagt ingen komplett løsning for å redde et bilde hvor man mangler tilstrekkelig informasjon, men det kan være et godt verktøy for å hente frem detaljer. Drar man den helt ut, kan man også få en (dårlig!!) HDR-effekt.
Nedenfor er et eksempel. Utgangspunktet er et undereksponert bilde av Gullfoss på Island.
Så har jeg brukt detail extractor-filteret på standardinnstillinger:
Og så tar det helt av. Jeg leker med med "spakene". Detail extractor har jeg dratt opp fra 25% til 81%, kontrast fra 6% til 43% og saturation fra 6% til 50%.
Til slutt har jeg valgt å legge på en ramme på bildet, og bruker da filteret 'image border' hvor jeg kan velge mellom 14 forskjellige rammer. Det er viktig å trykke på 'add filter' hvis man vil beholde de endringene man allerede har gjort.
Det er viktig å påpeke at veldig ofte er det smart å ikke dra alt for mye i spakene. Om du gjør det, så bør det være en tanke bak om hvorfor. Eksempelet ovenfor fra Gullfoss er først og fremst for å vise hva som er mulig å gjøre. Sluttresultatet synes jeg personlig er overkill og ville selv ikke presentert bildet slik.
'Extract detail'-filteret vil jeg nok selv i størst grad bruke når jeg ønsker å hente frem informasjon i partier som er grodd igjen eller blåst ut, før jeg anvender et annet filter på bildet.
Color efex pro er en plug-in for alle, nybegynnere og proffer. Fotografi handler mye om å leke seg. Med Color efex pro har man et veldig godt verktøy for nettopp lek ogh ikke minst å skape seg et eget utrykk.
Programvaren kan lastes ned hos Nik Software. Color Efex pro koster rundt 200 Eurofor fullversjon. Programvaren kan prøves gratis i 15 dager.
FLERE EKSEMPLER PÅ BILDER REDIGERT I COLOR EFEX:
Bildet er tatt fra bilen i fart i vestfjordene på Island. Skiltet var bare flaks, men uten at det hadde vært med i motivet synes jeg ikke dette hadde vært noe å samle på. Med skiltet i forgrunnen og alle høyspentledningene i bakgrunnen, synes jeg bildet fungerer godt som et "bilde" på menneske og natur.
Utgangspunktet mitt hvor jeg har justert skjev horisont (vannkant) og eksponeringen 1/3 trinn ned i Aperture:
I Color Efex har jeg lagt på en av mine mest brukte 'recipes' (oppskrifter), en etterligning av fargene i Kodak Max 400 og kornstrukturen i Kodak tri-x 400. Vanligvis demper jeg fargemetningen noe, men i dette tilfellet synes jeg det fungerte godt. I Aperture har jeg brukt kurveverktøyet før jeg har sagt meg fornøyd med resultatet.
Verdt å nevne, i mine øyne, er en rekke etterligninger etter filmtyper som for eksempel Kodak Portra, Kodak Gold, Kodachrome, Fuji Superia og Agfa Optima. Enda eldre filmtyper/etterligninger kan finnes under filtrene 'vintage' og 'nostalgic'.
Color efex pro er en programvare som er enkel i bruk, men som samtidig kan gi resultater det kreves stor kunnskap for å utføre på egenhånd i for eksempel Photoshop.
I forhold til tidligere versjoner av programvaren, er det nå mulig å kombinere filtre. Dette åpner opp en hel ny verden for den som vil bruke programvaren for å lage et helt eget uttrykk på sine bilder eller for eksempel på et spesielt prosjekt. Finner man en kombinasjon av ett eller flere filtre man liker godt, er det mulig å lagre dette som en 'recipe' som kan hentes frem ved senere anledninger. Color Efex lagrer også hvert enkelt bildes redigeringshistorikk, noe som gjør det enkelt å gå frem og tilbake for å få den optimale justering av et bilde.
En stor styrke ved denne programvaren er Nik Softwares U Point-teknologi som er integrert. Med U Point kan man med god presisjon styre hvor i bildet man ønsker en effekt. For mange vil dette verktøyet være enklere i bruk enn å jobbe med masker i for eksempel Photoshop.
Min egen personlige arbeidsflyt innebærer i stor grad programmene Aperture (for organisering av bilder og enkel justering av råfilene) og programvare fra Nik Software som Color Efex pro og Silver Efex pro (for konvertering til sort/hvitt). Jeg bruker også Exposure 3 fra Alien Skin (men mindre og mindre) og Photoshop (når jeg har behov for å jobbe i lag). Jeg fotograferer alltid i raw og aldri i jpg. I Aperture er det stort sett eksponeringen og fargebalanse jeg justerer før jeg åpner bildet i en plug-in. Aperture er da satt opp til å lage en 16-bits TIFF fil som åpnes i den eksterne programvaren. Når jeg er ferdig med redigering lagres filen igjen i Aperture med endringene. Når TIFF-filen er lagret i Aperture hender det jeg jobber noe i kurve-verktøyet for å gjøre en siste justering før jeg er fornøyd (eller misfornøyd) med resultatet. Raw-filen er selvfølgelig fremdeles den samme.
Generelt sett synes jeg bilder fra dagens kameraer er for perfekte, blant annet når det gjelder skarphet. Jeg liker rufsete bilder og aller helst med en kornstruktur som etterligner klassiske filmer (som tri-x). Min redigering med bilder i Color Efex pro består derfor i stor grad av å gjøre dem mer rufsete, men også for å hente frem viktige detaljer i bildet. Nedenfor viser jeg et eksempel på et ordinært landskapbilde fra høylandet på Island. Endringene er ikke store, men nok til at jeg får et resultat som jeg er fornøyd med. I Color Efex har jeg valgt et split view-bilde for å hele tiden kunne se den originale filen jeg har lastet opp i Color Efex.
I skjermdumpen nedenfor kan du se at jeg har lagt på en etterligning av filmen Kodak Gold 200. Bildet blir littegranne mer rufsete, samtidig som det får litt mer "smell": mer metning i fargene og kontrast i selve landskapet. I 'loupe' nede til høyre vises et 100% utsnitt som tydelig viser kornstrukturen.
Mens landskapet nederst i bildet i mine øyne profiterer på filteret, synes jeg at himmelen/skyene viskes ut i forhold til utgangspunktet. I tillegg ønsker jeg noe mer dramatikk i skyene. Jeg legger derfor til et nytt filter: 'Graduated Neutral Density'. Med dette filteret legger jeg inn en horisontal linje og kan da justere tonene over og under linjen. Linjen kan også roteres hvis det er behov for det. I eksempelet nedenfor har jeg dratt ned 'Upper tonality' til -57%, mens 'lower tonality' har jeg økt til 10%.
Nedenfor kan det ferdige resultatet sees (justert litt med kurveverktøy i Aperture) med bilderamme.
Frank Hesjedal
Et av de nye filtrene i Color Efex er 'detail extractor'. Ofte opplever man utfordringer med tanke på dynamikken. Eksponerer man for høylysene gror skyggene igjen, mens eksponerer man for skyggene brenner høylysene ut. 'Detail Extractor' er selvsagt ingen komplett løsning for å redde et bilde hvor man mangler tilstrekkelig informasjon, men det kan være et godt verktøy for å hente frem detaljer. Drar man den helt ut, kan man også få en (dårlig!!) HDR-effekt.
Nedenfor er et eksempel. Utgangspunktet er et undereksponert bilde av Gullfoss på Island.
Så har jeg brukt detail extractor-filteret på standardinnstillinger:
Og så tar det helt av. Jeg leker med med "spakene". Detail extractor har jeg dratt opp fra 25% til 81%, kontrast fra 6% til 43% og saturation fra 6% til 50%.
Til slutt har jeg valgt å legge på en ramme på bildet, og bruker da filteret 'image border' hvor jeg kan velge mellom 14 forskjellige rammer. Det er viktig å trykke på 'add filter' hvis man vil beholde de endringene man allerede har gjort.
Det er viktig å påpeke at veldig ofte er det smart å ikke dra alt for mye i spakene. Om du gjør det, så bør det være en tanke bak om hvorfor. Eksempelet ovenfor fra Gullfoss er først og fremst for å vise hva som er mulig å gjøre. Sluttresultatet synes jeg personlig er overkill og ville selv ikke presentert bildet slik.
'Extract detail'-filteret vil jeg nok selv i størst grad bruke når jeg ønsker å hente frem informasjon i partier som er grodd igjen eller blåst ut, før jeg anvender et annet filter på bildet.
Color efex pro er en plug-in for alle, nybegynnere og proffer. Fotografi handler mye om å leke seg. Med Color efex pro har man et veldig godt verktøy for nettopp lek ogh ikke minst å skape seg et eget utrykk.
Programvaren kan lastes ned hos Nik Software. Color Efex pro koster rundt 200 Eurofor fullversjon. Programvaren kan prøves gratis i 15 dager.
FLERE EKSEMPLER PÅ BILDER REDIGERT I COLOR EFEX:
Bildet er tatt fra bilen i fart i vestfjordene på Island. Skiltet var bare flaks, men uten at det hadde vært med i motivet synes jeg ikke dette hadde vært noe å samle på. Med skiltet i forgrunnen og alle høyspentledningene i bakgrunnen, synes jeg bildet fungerer godt som et "bilde" på menneske og natur.
Utgangspunktet mitt hvor jeg har justert skjev horisont (vannkant) og eksponeringen 1/3 trinn ned i Aperture:
I Color Efex har jeg lagt på en av mine mest brukte 'recipes' (oppskrifter), en etterligning av fargene i Kodak Max 400 og kornstrukturen i Kodak tri-x 400. Vanligvis demper jeg fargemetningen noe, men i dette tilfellet synes jeg det fungerte godt. I Aperture har jeg brukt kurveverktøyet før jeg har sagt meg fornøyd med resultatet.
http://www.niksoftware.com/colorefexpro/en/index.php?view...ters.shtml
Sorry for owner of this one: http://www.foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=...;offset=90
And this one: http://www.looduspilt.ee/pildid/02011/4e3f97abab7fa.jpg
i'm in same boat with Rasmus.
(its very difficult to explane my unpinion in english, my norsk is still too bad to use it)
Would like to see more examples with more interesting shots tbh.
Derfor ville aldri de to første eksemplene i denne artikkelen kommet med i min portfolio. De er å regne som eksempler på hva man kan gjøre med color efex pro. Derimot, det siste bildet (med skiltet) er absolutt et som sklir lett inn i det jeg forsøker å uttrykke som fotograf. Nå innrømmer jeg at det er et "lucky shot", men av og til fungerer det også.
Når man skyter i raw så må man alltid gjør etterbehandling. For meg er color efex et veldig nyttig verktøy for å skape et uttrykk som jeg er fortrolig med og som jeg ønsker å presentere for de som gidder å ta seg tid til å se på mine bilder.
Mvh
Frank