Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_9618} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dette bildet eksemplifiserer min arkivkategori ''Bynatur''. Ikke arrangert, selvsagt.
Torbjørn V.
At Agfa's filmproduksjon skulle legges ned viste seg jo å være en misforståelse.
Mats N.
TV : All filmproduktion vill förr eller senare upphöra, utom kanske för specialbruk.Det kommer helt visst att dröja ett bra tag.Agfa råkade bara bli först med att tala offentligt om saken, med deras antydning om att de börjar dra ner sin filmproduktion i en nära framtid.De vet säkert inte själva när de skall sluta, men den filmproduktion som kommer att vara i framtiden ger troligen inte utrymme för alla nuvarande fabrikat att överleva (på film).
-
Bra bild i ämnet, BR, även om den då (1993) inte var tänkt som illustration av filmens svanesång (?)
MVH/Mats N.
Birna R.
Mats: jeg likte ikke Agfas produkter den gang - som nå. Så at det var deres produkt jeg fant ''tråkket'' ned i skiten gjorde meg lite. Forøvrig var det jo, som jeg har antydet i bildetittel og i undertekst, løvetannen som var formålet med bildet. Settingen kom bare av seg selv.
Tankene på at filmen en gang ville forsvinne var nok tilstede allerede da (1993), selv om det gikk to år til før jeg første gang anvendte en digital SLR. I ettertid kan man le av resultatene fra disse første digitalkameraene, men ''kicket'' ved å ta ut bildene direkte til PC husker jeg som var det i dag. I år 2000 viser min statistikk at jeg tok 89% av bildene mine med digitalkamera. Tidene skifter og våre holdninger med den.
Som en kuriositet kan jeg nevne at dette bildet var med i min portfolio den gang jeg søkte opptak i Norske naturfotografer/NN.
Jan Rune B.
Filmen virker noe overeksponert.
JRB ::)
Birna R.
.. heldigvis har digital større eksponeringsdynamikk enn film ...
Carsten A.
Sånn er det med endel bynatur, mye stygt ''unaturlig'' rot og søppel. Bra vist her.
Skjønner ikke at dette skulle være overeksponert - men stiller meg kanskje litt undrende til at(alle slags?) digitale opptak skulle ha større eksponeringsdynamikk enn (alle slags?) film, herunder negativ. Uansett er temaet interessant, og jeg regner med at du har noen relativt presise standpunkter her!
MVH CA
Birna R.
Jeg tror nok JRB hentydet til filmlengden som var dratt ut av filmkassetten (på bildet).
Et korrekt eksponert (dvs. uten utbrente høylys) digitalt D1-opptak har i praksis minst 10 trinns dynamikk. Bildet kan endres i tonebalanse på en ganske annerledes og mer total måte enn det er mulig med vilken som helst film. Det kan løftes ut forbløffende detaljrikdom i skyggepartiene, mens høylysene fortsatt er fullt intakte. En negativ film har middelmådig dynamikk i forhold til dette. Jeg snakker ut ifra praktisk erfaring med å bruke min D1 (og råfiler med 12 bits/farge) gjennom ett år.
Carsten A.
Takk for svaret!
MVH CA
Aleksander J.
Si ifra når du tar gravølet over den analoge filmens død!
Birna R.
AJ: så har allerede skjedd for 35mm filmens vedkommende. I 2000 tok jeg ca. 89% av opptakene digitalt. Regner med at prosentandelen stiger i 2001, siden jeg nå har bestilt en D1X i tillegg.
For landskapsfoto (som ikke er noen stor greie for meg), nattopptak og noen andre smale områder kommer jeg nok til å bruke film i år også, men da trolig bare i større format (6x9, 6x12, 4x5'').
Audun S.
Vil det si at du ikke lenger vil ha med deg din F2 ladet med analog film som manuell backup?
Birna R.
Ja. Regner med å ha D1 som backup og D1X som hovedkamera. Tidene skifter.
Torbjørn V.
Hmmm...tro hva som skjer når det digitale systemet faller sammen da...? Jeg er fortsatt mer fornøyd med 'analog film' og kommer lite trolig til å hoppe over på digital-karusellen--jeg tror det vil være mer enn nok plass for både den analoge og den digitale fotografen i verden.
Tenk litt på dette: Når en fotograf bruker digital film må han/hun hele tiden henge med på rotteracet om å ha det beste kameraet for at bildene skal tåle sammenligningen med andre digitale fotografer---et 3mpxl. kamera har lite å stille opp med mot et 16mpxl. kamera! I tilegg vil filene etterhvert bli så store at man må bytte ut alt man har av avleggs pc-utstyr--som var topp moderne i fjor--for at maskinen skal kunne takle overføringen, eller komprimeringen vil bli så stor og ødeleggende at man like gjerne kan bruke et 2mpxl. kamera...(satt litt på spissen dette her:-))
For den analoge fotografen er en Velvia fortsatt en Velvia uansett kamera den sitter i--om jeg bruker Nikon F100 med en 80-200 2.8 D eller en Nikon F3 med en 80-200 2.8 D har ingen betydning: bildet blir det samme! En filmbasert fotograf er derfor ikke i like stor grad dømt til å henge med på utstyrs-frikeriet slik en digital fotograf må!
Jeg tror neppe at analog film vil lide en tidlig død. Tvertimot vil det komme nye og forbedrede filmer som vil konkurrere med digital film.
Den dagen jeg ikke lenger kan stå i mørkerommet--det 'analoge'--vil være en trist dag!
Tidene skifter, som du sier BR, men det er ikke alltid at fremskritt er det beste...
Audun S.
Har sansen for Torbjørns synspunkter. Vi som ikke har anledning til å kjøpe digital speilrefleks ennå (og være med på den karusellen), vil nok bruke film også i framtida. Det vil fortsatt være marked for analog film de neste 10-årene (tror jeg). mvh audun
Vidar V.
Enig med de to ovenfor --- Jeg er selv teknologientusiast og kommer mest sansynlig til å jobbe med mobil multimedia og billedbehandling selv i fremtiden men trives dog best med ''analog''- film. Ikke glem at mange spådde s/h fotografiet en rask død når farge fotografiet kom, De tok feil. I dag er det mange som spår det hva mange kaller ''analog film'' en rask bortgang, De tar feil de også.
Dag T.
Jeg tror Vidar er inne på noe her. Det dreier seg rett og slett om forskjellige bruks- og uttrykksområder. De to kommer til eksistere parallelt lenge, fordi de på en del områder har forskjellige egenskaper og dekker forskjellige behov. Blant annet gir jo digitale kameraer helt klare fordeler for pressen, og Bjørn innrømmer også at film i en del tilfeller er å foretrekke.
Prisen for analog film og analogt utstyr regner jeg med at kommer til å stige kraftig etterhvert som både pressen og ''instamatikk''-markedet blir digitalt. Det ender vel med noen få særinger som står i kjelleren og lager egne kjemikalier, slik som i begynnelsen...
Torbjørn V.
Send meg oppskriften og jeg skal stå i første rekke og blande i bøtter og spann...
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
-
Bra bild i ämnet, BR, även om den då (1993) inte var tänkt som illustration av filmens svanesång (?)
MVH/Mats N.
Tankene på at filmen en gang ville forsvinne var nok tilstede allerede da (1993), selv om det gikk to år til før jeg første gang anvendte en digital SLR. I ettertid kan man le av resultatene fra disse første digitalkameraene, men ''kicket'' ved å ta ut bildene direkte til PC husker jeg som var det i dag. I år 2000 viser min statistikk at jeg tok 89% av bildene mine med digitalkamera. Tidene skifter og våre holdninger med den.
Som en kuriositet kan jeg nevne at dette bildet var med i min portfolio den gang jeg søkte opptak i Norske naturfotografer/NN.
JRB ::)
Skjønner ikke at dette skulle være overeksponert - men stiller meg kanskje litt undrende til at(alle slags?) digitale opptak skulle ha større eksponeringsdynamikk enn (alle slags?) film, herunder negativ. Uansett er temaet interessant, og jeg regner med at du har noen relativt presise standpunkter her!
MVH CA
Et korrekt eksponert (dvs. uten utbrente høylys) digitalt D1-opptak har i praksis minst 10 trinns dynamikk. Bildet kan endres i tonebalanse på en ganske annerledes og mer total måte enn det er mulig med vilken som helst film. Det kan løftes ut forbløffende detaljrikdom i skyggepartiene, mens høylysene fortsatt er fullt intakte. En negativ film har middelmådig dynamikk i forhold til dette. Jeg snakker ut ifra praktisk erfaring med å bruke min D1 (og råfiler med 12 bits/farge) gjennom ett år.
MVH CA
For landskapsfoto (som ikke er noen stor greie for meg), nattopptak og noen andre smale områder kommer jeg nok til å bruke film i år også, men da trolig bare i større format (6x9, 6x12, 4x5'').
Tenk litt på dette: Når en fotograf bruker digital film må han/hun hele tiden henge med på rotteracet om å ha det beste kameraet for at bildene skal tåle sammenligningen med andre digitale fotografer---et 3mpxl. kamera har lite å stille opp med mot et 16mpxl. kamera! I tilegg vil filene etterhvert bli så store at man må bytte ut alt man har av avleggs pc-utstyr--som var topp moderne i fjor--for at maskinen skal kunne takle overføringen, eller komprimeringen vil bli så stor og ødeleggende at man like gjerne kan bruke et 2mpxl. kamera...(satt litt på spissen dette her:-))
For den analoge fotografen er en Velvia fortsatt en Velvia uansett kamera den sitter i--om jeg bruker Nikon F100 med en 80-200 2.8 D eller en Nikon F3 med en 80-200 2.8 D har ingen betydning: bildet blir det samme! En filmbasert fotograf er derfor ikke i like stor grad dømt til å henge med på utstyrs-frikeriet slik en digital fotograf må!
Jeg tror neppe at analog film vil lide en tidlig død. Tvertimot vil det komme nye og forbedrede filmer som vil konkurrere med digital film.
Den dagen jeg ikke lenger kan stå i mørkerommet--det 'analoge'--vil være en trist dag!
Tidene skifter, som du sier BR, men det er ikke alltid at fremskritt er det beste...
Prisen for analog film og analogt utstyr regner jeg med at kommer til å stige kraftig etterhvert som både pressen og ''instamatikk''-markedet blir digitalt. Det ender vel med noen få særinger som står i kjelleren og lager egne kjemikalier, slik som i begynnelsen...