Pit Stop
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger1980
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_101547} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (65)
Avsluttet .
Spennende!!!

Alarmen er tøff :-)

MvH Stian Håpnes
Vibeke P.
Flott dokumentasjon, likte bevegelsen i bildet. Du har fått med livets alvor . Brannalarmen burde vært fjernet (fra bildet altså) Forstyrret et ellers flott og rolig gjennomført fargespekter.

Vibeke : )
Birna R.
Javel, ja. Brannalarmen skal *selvfølgelig* være der.
kjetil k.
tøft bilde, morsomt øyeblikk

kjetil
Avsluttet .
Fjerne brannalarmen?!?!?!?!?!?

Det er mye gærne folk i verden.

Jeg får en nær-døden-opplevelse av bildet; den kliniske renheten gir meg assosiasjoner til det hvite lyset man visstnok opplever på vei mot det ytterste.

Fiffig blå uskarphet rundt beina. Linjeføringen trenger jo ikke være original for å være effektfull.

Joda, du hadde skikkelig flaks med denne ;-)


Kjartan T.
Det gir meg frysninger. Kjempebilde!
Daniel H.
WOW, d va kult!
Da_aN
Steinulf L.
Hoj! Skummelt bra!
Eirik D.
Tøfft...
Hva med en s/h versjon...?
Avsluttet .
Neineinei! Ikke s/h, alarmen MÅ være rød og blåfargen er super!
Venche J.
Topp dokumentasjon på hvor skrøpelig vi kan bli når alderdommen setter inn for fullt. Alarmen går...

Min sønn forteller at i Pit Stop får du byttet alt nødvvendig utstyr samt full tank på ca. 16 sekunder. :)

Tøff tittel.

Wenche.
Birna R.
Nix sv/hv. De fargene som skal være med er med og de som ikke skal være med er ikke med.

Bildet er fra dagens oppdragsfotografering. Åstedet ''gamlehjem'' virker kanskje ikke så forlokkende som motivområde, men der som ellers er det nok å jobbe med for den som ser seg rundt.

En av mange lærdommer fra naturfotograferingen er det jeg kaller refleksbilder, dvs. ikke bilder av reflekser, men bilder tatt med de hurtige refleksene som man trener opp - fornemmelsen av *når* noe skjer og det nærmest automatiske refleksen som fører til at bildet tas uten at bevisstheten koples inn - før etterpå. Nå kunne dette motivet virke å være stillestående, men jeg sto i veien for opptil flere 90-åringer på vei inn til middagen og måtte bare hive meg tilside. Nitti-åringer med rullatorer på vei inn til dagens høydepunkt er kvasse saker og jeg fikk bare slengt av ett bilde i farta før det hele var over. De gamle er sannerlig eldst.
Avsluttet .
Han der før ikke en gang tømt taken på så kort tid
Kai-Wilhelm N.
Dyp tittel...
I tillegg sart; nesten på grensen.
Men det er vel derfor...

-k
Avsluttet .
Heilt ok, kunne kanskje tenkt meg litt mindre bevegelse i bildet. Brannalarmen må være med. Passende tittel med tanke på at de var på vei til middag.

-Svein Ove-
Tom B.
Dette var et flott reportasjebilde. Det finnes sikkert mange andre måter å formidle stemningen på; det kunne vært gjort dystrere og ''sykere'', men dette er likevel en helt dekkende ''steril'' versjon. Det blå og det røde er vesentlig for bildet.
TomB.
Erlend M.
Et av dine beste i det siste. Veldig bra. Bra utsnitt, bra teknisk, passe surrealisme.
Svein M.
Dette likte jeg... Bortsett fra tittelen, personen er jo i bevegelde. Pit stop forbinner jeg med en ''rask'' stopp, for så å fare videre.
Birna R.
Tittelen er adskillig mer gjennomtenkt enn bildet selv (som jo er et rent refleksproduikt). Såvel titler som bilder kan forståes på mer enn ett plan, det skal og bør være et element av tvetydighet her.

Jeg ser forøvrig av EXIF data at eksponeringen var på 1 sek. (håndholdt), så kanskje jeg ikke er så ustø på hånda som jeg hadde trodd?
Lars-Anders M.
Gammal mann gjør så godt han kan.
Birna R.
LAM: jeg antar det siste var til meg? isåfall stemmer det bra. ingen grunn til å la bildegleden gå til grunne selv om man blir eldre, siden bilder lages med hodet og ikke med kameraet. man kan faktisk utvikle seg videre etter de første ungdomsårene.
Dag J.
Masse futt og fart i dette. Kunne kaanskje ønsket å se litt lenger ned i gangen, men pyttsann; linjer, toner og action går hjem her.
Svein M.
Jeg forbinner heller ikke pit stop med gamlehjem / sykehjem.
- Tittelen var nok for dyp for meg ;)


Anders F. R.
Et bilde og en tittel til ettertanke. Hva gjør vi egentlig med våre medmennesker? Brannklokka er selvsagt et helt vesentlig element i bildet. Uten den blir det helt ordinært, hele meningen forsvinner.

Mvh Anders F. Rudnå.
Eirik H.
Du presenterer eit bilete ein både kan le og gråte over. Det er ikkje ofte ein ser.

Det at mannen er i rørsle hevar biletet fleire hakk i mine auge. Normalt blir dei eldre framstilt som statiske fossil, medan du viser ei anna side, nemleg at desse menneska ofte er fullt oppegåande til trass for at samfunnet stuar dei saman, sjuke saman med friske.
Lars-Anders M.
Jeg menade han på bilden. Ikke deg Bjørn.
John G.
Et bilde jeg umiddelbart liker!
For det første; alarmklokka er helt fortreffelig plassert, sånn passe skjult men akk, og heldigvis, så alarmerende tilstede!
Så; bevegelsesuskarpheten synes jeg helt greit illustrerer den fysisk skjøre hverdagen til mange gamle mens det hvite, litt sterile ''miljøet'', understreker at dette er på en institusjon.
Han er på vei til pit stop...
John :-)
Kristian S.
Dritkult. Den gåstolen fremfor oldingen er litt iriterende.

KES
Hans Petter N.
Skulle vært interersant å se reaksjonene på dette bildet om det ble lagt inn av f.eks en nykommer...
:)
HP
Avsluttet .
Joda, HPN, du har et poeng. Mange av oss ser en ekstra gang på bilder som bryter konvensjoner eller er særlig krevende dersom det står et kjent navn bak - som et slags løfte om at det kan være bryet verd å åpne seg for bildet. Men sånn er det bare; fotografen kan i alle fall ikke klandres for det.

Birna R.
Bilder bryr seg nøkken om hvem som har skapt dem, eller hva som ble anvendt under tilblivelsesprosessen.

Jeg skulle ønske det samme kunne gjelde fotografene også. Alle starter likt, dvs. med et hode og (de fleste) med to hender, men fra et likt utgangspunkt å slutte at bildene dermed skal bli like er ikke realistisk. Bilder blir ulike fordi menneskene som skaper dem er ulike. Og enhver som ønsker å bli en bildeskaper må lytte mer på seg selv enn til sine kritikere. (Bilde)kritikk er meningsfylt og interessant for *alle*, men skal du bli god må kritikere ikke styre hva du gjør, det må du bestemme selv. 101%. Så får tiden vise om andre finner noe av egenopplevd verdi i det du skaper.
Tom B.
HPHs kommentar er virkelig relevant. Ikke fordi dette er ''Røsletts nye klær'', men kanskje like mye fordi vi ikke er åpne nok for å vurdere ''andres'' arbeider.

MEN, kunst har jeg etter et rimelig langt liv, lært meg er kontekst-relatert - altså at det som blir presentert som kunst f.eks. i et galleri, blir vurdert som kunst, mens vi kanskje ikke ser på det samme på samme måten dersom det blir presentert i et gatemiljø eller lignende. Mye av samtidskunsten er gode eksempler på dette.

På sett og vis fungerer navnet ''BR'' på samme måte som at bildet er plassert på et galleri - en slags garantiseddel for at dette er kunst/bra, og som stiller inn hjernen vår på den (positive) bølgelengden (dersom du ikke er frp'er eller no' lignende da - for da er effekten motsatt).

Sånn er'e bare - trur jeg.

.... og så er det jo en del nye klær ute og går også da....

TomB.
Hans Petter N.
Horn: Nei, jeg laster selvfølgelig ikke fotografen. Og det er helt riktig at man ser ekstra godt på bilder av litt mer etablerte fotografer her - eller folk man ellers kjenner. Man får ganske enkelt trynetillegg. Slik er det jo ellers i samfunnet og.

Rørslett: Bildene bryr seg ikke, de har ikke annen sjel enn betrakteren tillegger dem - like lite som et tall tar hensyn til at det ble trukket ut i Lotto forrige helg når det er ny trekning.

Bjørnland: Godt innlegg.

Poenget mitt var nettopp at jeg har sett bilder av nykommere som er langt mer interessante generelt enn dette bildet til Rørslett, som blir forbigått i stillhet.

Det er kanskje en naiv idè, men hva om bilder som ble lagt ut lå i anonymitetskarantene en viss tid? At man ikke fikk vite hvem fotografen var før etter 2-3 døgn?

HP
John G.
Men bildet blir jo ikke ''dårligere'' av at det presenteres av en av ''kjendisene'' i dette forumet!
Og det blir jo ikke forbigått i stillhet...
John :-)
Tom B.
Ideen om ''anonymitetskarantene'' er kjempegod !!
David, CF & Co.; forfølg den !!! Bare gi oss noen ukers varsel...
Hæ, hæ - det gleder jeg meg til..... !!!
TomB.
John G.
Ja, det er en veldig god idé!
John :-)
Arild S.
Look at the bright side of life..
Etter en travel dag er det godt å fylle opp tanken..

..fin kontrast mot den illevarslende brannklokka..

Mitt første inntrykk var at jeg ville kappe litt i bånn, men kompen sitter som der når jeg ser det nå.

Liker dette meget godt.

HPN: Du kan få en slik anonym funksjon ved å velge oversikt siste 2 dager i menyen.. det er opp til deg ..og meg. At bra bilder blir forbigått med stillhet kan umulig lastes BR. At du ikke ser kvaliteter i dette bildet får så være.
Jeg har selv endret mitt bildesyn en god del etterhvert som jeg har sett på mange bilder, og det er udelt en positiv opplevelse. BR er en av flere her som har bidratt i så måte.

mvh
Arild
Erlend M.
Det synes jeg også!
Erlend M.
(min kommentar var rettet til HPH, TB og JG's siste kommentarer.)
Avsluttet .
Javisst - er det noe jeg er glad for, er det at Bjørn med sine selvsikre fakter (og tidvis med et lite anstrøk av svært kledelig arroganse) har insistert på at vi må stille oss åpne for bildene hans. De har gitt mange nyttige utfordringer til oss som fra naturens side er skapt ulykksalig konservative og trygghetssøkende.

(Skjønt ved en og annen anledning tillater jeg meg fremdeles å anse det han presenterer som utvendig effektmakeri. Trenger jo ikke å degenereres til en kritikkløs klakkør, heller...)
Tom B.
Dersom vi klarer å få dette til regner jeg det som en selvfølge at BR stiller - hvem som tar seg selv seriøst kan la være :D
TomB.
Birna R.
Hva skal jeg være på? Anonymitet i det skjulte? jeg er visst ikke helt med. her.

Hvis dette er en fanesak for dere så kan jeg jo iallefall være en passiv sympatisør. Som sagt, for meg er det alltid interessant å se at folk tar stilling, ikke så mye om det er *for* eller *imot*.
Tom B.
Jeg er hellig overbevist at du har en intellektuell kapasitet stor nok til å forstå hva vi/du inviteres til å være med på Bjørn. Interessant eksperiment, ikke sant ?
TomB.
Birna R.
Kapasiteten er det ikke noe problem med, viljen er vel verre - hvorfor? For å bevise at vi er ulike mennesker med ulike bilder og at forskjellene alltid vil være synlige?

Bortsett fra de opphavsrettslige problemene (som *har* vært diskutert tallrike ganger her på fotodotno) så har jeg som sagt ingen motforestilling ei heller noe påtrengende behov for å gjøre meg anonym. Men som sagt, vil dere gjøre et forsøk så gjerne for meg. Fortell meg bare hva du ønsker å oppnå. *Det* er nok ikke like tydelig.
Hans Petter N.
BR: Som jeg sa var det en tanke jeg fikk men jeg skrev innlegget. Meningen skulle være at bildet fikk kritikk for bildets skyld - ikke hvem som var fotografen. Det så jo ut til at flere tente på den ideèn.
Jeg vet ikke helt hva de opphavsrettslige problemene skulle gå på, bildet vil jo være registrert på rettighetshaveren i basen.

Og for å presisere, dette er ikke kritikk av deg - hverken som fotograf eller person, eller de som kritiserer. Vi er dyr, og kan ikke lastes for å tute med ulvene.
Jeg bør kanskje gå i meg selv for å se hvorfor jeg ikke ser hva alle andre gjør i dette IMO nokså ordinære bildet. Dog reddet av brannalarmen. Eller for å si det på engelsk: ''Saved by the bell''.
:)

HP
Birna R.
Fotografens lovbestemte krav på å bli navngitt sammen med bildet er, eller burde være velkjent. Anonymiteten kan isåfall bare gis ved thumbnailvisningen og den funksjonaliteten har man jo allerede tilgjengelig, som et frivillig valg, i dag. Så om du eller andre mener det er viktig ikke å vite hvem som har tatt et bilde, så kan dere gjøre dette allerede nå.

Jeg har som sagt ytterst vanskelig for å se hva den store hensikten med dette skulle være, fordi jeg faktisk tror det *er* forskjell på hva folk presterer eller i deres uttrykksform, og derfor er det uvesentlig for meg hvem som har laget bildet bare jeg liker det jeg ser, eller får noe å gruble på. Når jeg ''vet'' hvem en fotograf er ved å ha sett et utvalg bilder, så spiller vedkommendes navn en underordnet rolle, iallefall for meg. Noen fotografer har en for meg betydningsfull uttrykksform og deres portfolio følger jeg gjerne med på, så derfor er navngivingen ikke nødvendigvis en ulempe dersom man har et knippe fotografer som man ønsker å følge litt med på. Jeg kikker dessuten sånn dann og vann raskt gjennom bilder som legges ut på fotodotno for å se om severdige ting dukker opp, og dette skjer ved å ''skumme'' thumbnails, navnene ser jeg da ikke på. i første rekke. Ikke annet enn om det er fotografer som jeg av ulike grunner ikke ønsker å fordype meg med.

Hvorvidt du finner dette, eller andre bilder (mine eller andres) spennende, ordinært, likegyldig eller hva som helst er for meg temmelig uinteressant. Jeg lager ikke mine bilder på grunnlag av hva andre måte mene om dem. Heldigvis for meg vil jeg nå si.

Avslutningsvis kan det jo påpekes at anonymitet i navngiving må være langt å foretrekke fremfor anonymitet i visuell uttrykksform.
Hans Petter N.
Om du finner det uinteressant hva andre mener om bildene dine, hvorfor legger du ut bilder her, hvor det faktisk er meningen at bilder skal kritiseres?

Jeg finner et slikt utsagn temmelig arrogant - spesielt her som du faktisk har en tilhengerskare som liker og respekterer det du gjør, og legger seg i selen for å kommentere det.

Jeg legger ut bilder her selv for å få tilbakemeldinger som muligens kan forbedre meg som fotograf. Jeg vet jeg har mye å lære.

Syns det er flott for deg om du er i mål slik sett, men ser altså da - med ditt utgangspunkt - ikke helt hva dine bilder har her på en billedkritikkside å gjøre.

Dessverre overskygget dette ene poenget det andre du skrev - som i lys av at du ikke bryr deg om hva andre mener er temmelig irrelevant.

HP
Birna R.
Bilder kan kritiseres og diskuteres opp og ned i det vide og det brede. Poenget mitt, som du nok egentlig forstår, er at jeg ikke lar min bildeskaping styres av hva andre mener. Dette er en selvfølge om du finner din egen uttrykksform å jobbe videre med. Men det betyr ikke at hva andre synes er uinteressant på noen som helst måte, det er bare at den ikke er avgjørende for mine egne valg.

Bilder har interesse utover å vise hvor ''flink'' man er. Mange har faktisk interesse av å se andres tilnærminger og løsninger f.eks. på problemer eller motiver de selv strever med. Ikke for å vise ''fasitsvar'' (som ikke finnes), men for å se alternativer. Fotodotno var i sin tid et betydelig forum for bildeskaping og -diskusjon, slik er det ikke lenger, men det betyr ikke at man lar være å slenge inn et bilde i ny og ne.

At jeg skulle ''være i mål'' i betydningen at jeg ikke kan utvikle meg selv videre, nix. Dit kommer verken jeg eller andre noen gang.

Det er til syvende og sist alltid fotografen som er sin verste kritiker. Du slipper iallefall å være tilstede ved den kritikken.
Hans Petter N.
Det er selvfølgelig greit at du vil vise frem bildene dine, men om du ikke bryr deg om hva folk mener om dem bør du vise dem såpass respekt at du fraber deg kommentarer, så folk slipper å kaste bort tiden sin. Syns jeg.

HP
Birna R.
Jeg har da aldri bedt om å få kommenterer, heller ikke fra deg. Siden vi ikke har et anonymt system her på fotodotno burde det være veldig enkelt å unngå å ''kaste bort tiden'', her.

Dessuten ser jeg at du fortsatt ikke tar forskjellen mellom å notere seg folks standpunkter, og det å la andres standpunkter bestemme egne valg.
Hans Petter N.
Legger man ut et bilde på en billedkritikkside ber man automatisk om kritikk. I det minste er det slik jeg oppfatter det. (Får man ingen kommentarer er det kanskje den klareste kritikken man kan få...)

Men nå sier du jo nærmest i klartekst at folk kan la vær å kommentere bildene sine. Det syns jeg er realt av deg. Håper bare folk får det med seg - i det minste hva ditt synspunkt her er før de bruker tid på noe annet enn å nyte bildene dine.

Hvorfor notere seg folks standpunkter om man ikke bryr seg om dem?
HP
Birna R.
Hva folk mener er alltid interessant for ens egen del, ikke minst for den interne bildekritikken (som skjer hele tiden). Jeg har sagt, og sier det nå for ørtende gang, at jeg *legger* merke til hva folk mener, men (og her kommer det som er kjernen) jeg lar ikke hva folk mener *styre* mine handlinger.

I klartekst: om fotografen har valgt en uttrykksform som 99 av 100 kritikere mener er helt bak mål/uforståelig/etc. etc. og de samme 99 av 100 er skjønt enige om at hadde bare *en* ting vært gfjort annerledes så hadde bildet falt i smak, hva gjør fotografen da *etterpå*? Sett deg inn i en slik situasjon og kanskje du lærer noe om din egen fotografering og hvorfor du driver med det du gjør.
Hans Petter N.
'Jeg lager ikke mine bilder på grunnlag av hva andre måte mene om dem.'' Men du legger altså allikevel merke til hva de mener. Disse meningene må atså bety noe? Er de kanskje med på å forme fremtidige bilder, gi deg idéer?

Eller er det rett og slett antallet kommentarer du teller?

(I såfall er vel dette bildet på vei til å bli et av dine bedre...)
:)

HP
Birna R.
Ingen lever og er skapende i et vakuum. Ikke jeg og ikke du heller. Så dette er i ferd med å bli en parodi. Sett meg gjerne på en ''nei''-liste over folk du ikke ønsker å se bilder av, hvis det kan avhjelpe tidsklemmen noe. Med den innsparte tiden kan du jo fundere videre på det dilemmaet jeg skisserte. Hvem eller hva er det som bestemmer våre handlinger? Er vi så selvstendige som vi ønsker å være?

Antall kommentarer er som kjent intet mål for noe som helst, så det sleivsparket kunne du ha spart deg.
Hans Petter N.
Jeg har allerede sagt at jeg har nytte av kommentarene jeg får - eventuelt fraværet av dem.
Dine bilder har jeg heller ingenting imot å betrakte.
Grunnlaget mitt for å hive meg på flommen av kommentarer til bildet ditt var å poengtere at folk ofte gir navn fremfor foto kritikk - og at det muligens er noe uheldig. Kanskje for de nye her som blir ignorert og gir opp, kanskje for fotografen selv - som kanskje noen ganger litt ufortjent blir rost opp i skyene. På den andre enden av skalaen er det neppe særlig sunt at venninner skryter hverandres ''husmor/husdyr''-fotografier opp i skyene heller. Det er - som du sier - litt av hvert her for tiden. Men det må man regne med på en fritt tilgjengelig side som dette.

Og at noen teller antall kommentarer er jeg ganske sikker på - jeg gjorde det nok selv i begynnelsen. Og hva vet jeg, kanskje det veddes på antall treff på forskjellige måter?
:)
HP
Birna R.
Greit nok HPN og jeg foreslår at vi to avslutter vår lille meningsutveksling, siden vi begge har vel lagt frem det viktigste nå?

Bildekritikk handler i bunn og grunn om utveksling og utdypning av meninger, ikke om å oppnå konsensus. Jeg synes iallefall det er flott at folk er uenige om holdning til f.eks. en visuell fremstilling, bare folk er enige med seg selv om hvorfor de er uenige med andre. Med andre ord, har eflekterte standpunkter.
John G.
Du, BR, skriver;
Hvorvidt du finner dette, eller andre bilder (mine eller andres) spennende, ordinært, likegyldig eller hva som helst er for meg temmelig uinteressant. Jeg lager ikke mine bilder på grunnlag av hva andre måte mene om dem. Heldigvis for meg vil jeg nå si.(!!!)
Da gidder i alle fall ikke jeg å bruke tid på å skrive kommentarer til bildene dine(jeg skjønner jo også, nå, at det bryr deg midt bak) i fremtiden...
John
Birna R.
Ditt valg, John. Også det å (bevisst) unngå å forstå hva jeg har gjentatt endel ganger nå, nemlig at jeg ikke lar andre bestemme vilke bildemessige løsninger jeg foretrekker, er din sak. Klart jeg bryr meg, hvem vil ikke gjøre det. Nå har også meningene og synspunktene en almenn verdi i forståelse av bildekritikk og hvordan bilder tolkes, så om jeg ikke så lett kan *overbevises*, så kan andre ha nytte av diskusjonen likevel. Klargjøring skapes når meninger brytes, ikke der hvor alle er enige. Teoretisk sett ville det jo være ønskelig med 50% for og 50% imot, det hadde hatt maksimal effekt.

Og igjen dilemmaet: om 99% sier at noe skal endres for at resultatet skal bli bra, hva gjør du da? med din egen overbevisning? Tenk over det.

I et ''nye'' fotodotno, med muligheter for svartelisting av folk, burde du ha en enkel og grei løsning på ditt ''problem''.
Tore U.
Heisann.

Veldig bra. Bevegelsen i bildet forsterker stemningen. Pit stop? More like end of race, vel?

mvh
Tore
John G.
Ok, jeg skal gi deg den at du tar med at du synes det er temmelig uinteressant hva jeg og andre mener om bildene dine. Det betyr at du i alle fall bryr deg liiitt bak.
Men, allikevel, kjedelig å knote ned kommentarer som en selv mener noe med, så lenge mottageren (nesten)ikke bryr seg!
Ang svartelisting i et fremtidig nytt Foto.no: Du blir IKKE svartelistet. Bildene dine er noe for seg selv, helt klart, men å ta tiden med å skrive kommentarer, nei...
John
Birna R.
Du skriver vel for ett bredere publikum enn kun fotografen, John?

Det vesentligste er engasjementet, ikke vilken stilling man tar (CF: du fikk med deg den?)
John G.
Klart det! Det gjør vel de fleste av oss.
Trist allikevel...
John
Lars-Anders M.
Mye ord og lite bilder.
Ulf R.
heftige diskusjoner her seg, og det er jo bra! jeg synes bildet er genialt, enten du bryr deg eller ikke, hehhe! :D

alarmen rocker.

/ulf
Tarjei Ekenes K.
her er det jo sagt mye allerede

liker komposisjonen og alarmen tilførte masse til bildet

:-D ! son tarjeiav !
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu