Tenk
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2010-01-27 20:42:07
    Versjon #2
Utstyr
  • Nikon D 300
  • Nikon 18- 200 mm
  • Brennvidde82mm
  • Blenderf/5
  • Lukker6s
  • Nei
  • AnnetStativ og tidsutløser
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNattbilder
  • Lastet opp
  • Visninger188
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_446367} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (17)
Per Harald G.
Dette vart jævla mørkt og dystert. Hr. død står der mellom kyrkja og gravferdsbilen, vil bli ferdig med det heile... Bra dokumentar, syns eg. Det går den veien med oss alle:-)
Tone A.
Dette bildet har eg sett på fleire gonger, og med tittelen."tenk", har du fått meg til å grubla.Bildet er ikkje lett å kommentera heller.
Eigentleg er det temmeleg konkret pga gravferdsbilen, huset og mannen som ventar. Lyset er ganske sterkt her og gir markerte kontrastar på mannen.Venstresida hans er så mørk at berre det ytterste har detaljar.Med sin positur ser det ut som han har venta ei stund med hendene i lommane.
Du får meg til å lura på om han er gravferdsmann som ventar at dei pårørande skal ta farvel med den avdøde?
Godt at du har fått med korset med sitt lys mot den mørktona himmelen.
Bildet har gode gråtonar med skarpe detaljar med unntak av mannen, noko som får ein til å grubla.
Eit kutt øverst til takmønet over inngangspartiet er eit forslag, men elles synes eg at bildet er godt komponert.
Tenk om det var ein av mine som døde i kveld, eller tenk om det var meg?Du fekk meg til å tenka også på min bestefar som hadde møbelforretning med kistene i kjellaren, det gjorde inntrykk på meg som barn.
Helsing Tone
Avsluttet .
Tanker flyr fort igjennom hode, ja helst hver gang man ser en begravelsesbil.
Men, jeg synes at dette bilde ikke sier meg noen ting.
Jeg sier det rett ifra levra, slik jeg oppfatter bilde.
Om en person i huset har dødd. Bilen skulle da stått med bakenden til, ikke med fronten til inngangsdøra.
Det avsløres også at det ikke er registreringsnummer på bilen, og tankene mine blir helst noe sånn som dette da:
At sjåføren bor her, er hjemmeom en tur, siden turen til å få tak i regsistringskiltene gikk denne veien. Mao at sjåføren er ansatt hos bilforhandleren.
Naboen står og ser på den nye gravferdsbilen, og vet nok helt sikker hva som foregår.

Nei, dette ga meg ikke det det muligens var ment som fra din side, men kanskje tolker jeg det feil.
mvh arild
John H.
Hei
Takk te dokk.
Tone, du er ei reflektert dame og det er kjekt at eg har nådd fram med litt av det eg sjølv vil formidle. Tanken bak tittelen tenk er å spinne litt rundt tankar om liv og død. Tenk om, tenk at, tenk kva osv. Dette nådde ikkje deg Arild. Skjønar det. Bakgrunnen for bildet er tilfeldig. På ein rusletur såg eg potensialet i dei fire elementa, bilen, personen , kyrkja og lyset. Bildet er ikkje arangert. Personen sto der som ei støtte. Rørte ikkje på seg under den lange eksponeringa. Skilta på bilen er retusjert vekk fordi dei var for domminerande. Bonusen for meg som fotograf var lyset. Bildet ville formidla noko heilt anna om eg kutta vekk kyrkjeinngangen og krossen på bilen.
John
Inger-Lise S.
Hei John!
Jeg kan forstå at du tok dette bildet, når motivet "lå klart". Før jeg visste det ikke var arrangert,stusset jeg litt.Jeg følte det ble for lettvint, noe som ikke ligner deg.Jeg syns Arild berører noe her. Det eneste som er sikkert her i livet er jo at vi skal dø. Men det er noe folk tenker lite på.De våger ikke, vil ikke.
Så jeg kom til den konklusjonen at du med tittelen "Tenk" og motivet ville minne om at døden og livet er like naturlig begge. Altså at mannen oppførte seg rart..Folk flest er merkelig redde for å snakke om døden. Selvsagt kommer fortvilelse og sorg i dødens spor, tragedier og elendighet osv. Jeg vet ikke om jeg klarer å formidle godt nok hva jeg mener her..Men kort sagt trodde jeg du ville formidle mannen som det merkelige her..Og du beskriver nå hans oppførsel ved synet av en ,trolig, tilfeldig likbil...Kanskje nærmest i sjokk?
Jeg syns bildet er viktig John, nettopp fordi døden er nærmest et tabu i vårt samfunn og det hjelper oss ikke,- tvert om.Jeg mener ikke vi skal gå rundt å gruble på døden, men den burde ikke være et tabu, som den er for de fleste..
Slik sett et viktig bilde.
Ellers kan jeg forstå at skiltene ville dominert for mye.

Hei fra Inger-Lise
John H.
Hei Inger- Lise.
Tusen takk for gode og reflekterte kommentarer, noe du alltid tar deg tid til. Vil bare tilføye at jeg er hjertens enig. Om bildet er viktig eller ikke får andre bedømme, men jeg velger å legge ut slike bilder av og til. Jeg er av den oppfatning at vi i vår jakt etter motiv ofte lander på det romantiske, glatte. Gjerne ved å speile vår fantastiske natur, vakre barn, blomster, fugler og dyr. Er ikke sikker på om vi er like flinke til å dokumentere samtiden vår. Vi beundrer gjerne gamle fotografi fra arbeidsplasser og dagligliv, men er vi like flinke til å dokumentere vårt hverdagsliv? Blar vi albummer er det 17. mai og jul hele året. Jeg savner absolutt flere sosialrealistiske bilder. Dette bildet tøtsjer innom det?
Erland P.
Hej
Det var et noget mørkt billede du vise her,manden brænder helt sammen med baggrunden visse steder, bilen nede til højre fanget lidt for meget så den ville jeg skære væk
Hilsen
erland
Inger-Lise S.
Hei igjen!
Jo, jeg syns absolutt dette bildet tøtsjer innom det sosialrealistiske. Men om man ikke scroller sidelengs, syns ikke korset på biltaket. Men man må jo gå ut i fra at det blir gjort..
Jeg er ellers enig i det du skriver, selv om jeg selv ikke tar den typen bilder du nevner. Desto mer spennende er det å finne slike på dotten :)
Godt at det finnes ulike kategorier.

Ha en fin kveld!

Inger-Lise
Per Harald G.
Du har rett. Eg er nok ein av dei som er for opptatt av å spegle natur og landskap. Eg syns derfor at dette bildet ditt utvidar utvalget her inne. Eg vil samstundes nytte høvet til å moderere uttrykket eg brukte ovanfor, og byte det ut med "dødsens," eller "uutseieleg." (Vanlegvis er eg ein mann med nokonlunde danna språk. Bildet ditt må ha gjort noko med meg:-)
John H.
Hei
Ikke missforstå meg. Det er ikke noe galt i å dyrke det vakre, korkje i naturen, faunaen eller annet vakkert rundt oss. Det er jo det som ofte er vår rekreasjon og vår medisin i hverdagen. Jeg ser helt klart på deg, Per Harald, som en dannet mann som også behersker et dannet språk. Ikkje minst godt nynorsk. Er bildene mine så store at de må scrolles for å se de? På min skjerm dekker de bare en del.
John
Inger-Lise S.
Tillegg:
Innom som snarest,-travel..
Jeg mente selvsagt at jeg ikke tar sosialrealistiske bilder selv. (Skulle gjerne gjort det, hadde vært kjempespennende!)

Ja,John,bildene er i hvertfall så brede på mine skjermer at jeg må scrolle sidelengs for å se hele.

Klart det ikke er noe galt i å ta vakre motiv! Syns ikke du Per Harald trenger bruke uttrykket "for opptatt". Det er plass til alle kategorier, heldigvis. Men litt mer sosialrealistisk hadde gjort seg.Flott noen tar slike.

Ellers liker jeg best v2, da jeg ikke kan se at det er en kirke og ikke syns bygningen tilfører noe viktig i dette motivet, hvor mannen og det han ser er det essensielle.

Inger-Lise
John H.
Hei igjenn Inger- Lise.
Helt enig i det du skriver. Bra du holder oss i øret. Mangfold er viktig. Får prøve å tilpasse bildene mine bedre i størrelse. Må ta inn over meg at ikke alle har mac. Jeg ser det jo bare på min skjerm. Ha en fin dag.
John
Odd Tore S.
v2, absolutt.
Alene i mørket, behersket, men preget.
Kirketak og begravelsesbil gir grunnen.
Ganske klar og relevant symbolikk slik jeg ser det.
Jeg ville dempet høylysene på bilen og korset. Det ville gitt mer oppmerksomhet til mannen, og tilstrekkelig info om selve settingen.
Odd Tore
John H.
Hei Odd Tore.
Ser det du påpeker.
John
Eva Marie P.
Eg har sånn bil:O)
Jeg liker 2eren best, dener ryddigere, det er litt vanskelig å se at det er en kirke demed mister jeg litt av symbolikken din, MEN samtidig gir 1eren et mer reelt intrykk om at døden er representert I bildet. I form at bilen sikkert venter på noen som skal bæres ut ifra huset. Vi er pinglete når det gjelder døden, men vi kommer oss. Det er mye mer åpenhet rundt dette i dag, enn da jeg var lita. Vi trenger åpenheten for å forsone oss med døden. Og vi må jo det. En dag er bilden der for oss...enda så grusomt det høres ut. Hva vi velger å gjøre med livet vårt i mellomtiden er vel det du kanskje vil vi skal tenke over. Bildet ditt gir meg mange tanker og refleksjoner. Jeg vil nok være litt mer bevist i dag på livet, enn jeg var før jeg så bildet.
Det er viktig med slike bilder, viktig å bli minnet om slike tanker.
Viktig å tenke dei. Takk John
John H.
Hei
Takk for reflektert betraktninger fra deg Eva.
Tone A.
Eva har ein flott kommentar.
Sjølv såg eg ikkje i v1 at det var ei kyrkje i venstrekanten.Det var først då det var om kyrkjebrannen på nyheitene at det slo meg at eit slikt inngangsparti var det i bildet ditt.
V2 får betre fram mannen med "steinandletet" som ventar og bilen.Eg synes at korset må vera så lyst på bilen for å gi kontrast til alt det mørke, og den blir litt likevekt til mannen.Pluss for gode kontrastar og flott svart/kvitt-arbeid.
Helsing Tone
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu